1988*.jpg./imagesArray ( [0] => ./images/1988_brecker.jpg [1] => ./images/1988_neumann_brown.jpg [2] => ./images/1988_santana.jpg [3] => ./images/1988_teukka_aretha.jpg [4] => ./images/1988_watts_benson.jpg ) ./images/postersArray ( [0] => ./images/posters/1988.jpg ) ./images/slogansArray ( ) ./images/slogans/enArray ( ) ./images/slogans/fiArray ( ) Pori Jazz History

History of Pori Jazz. International Festival Every Year in July

Festivaalivuosi 1988

Ultra Music Meeting syntyy



Porissa mietittiin miten vastata toistuvaan kritiikkiin uuden ja kokeilevan jazzin osattomuudesta Pori Jazzissa. Talvella 1988 neuvoteltiin Suomen Jazzliiton kanssa erityisen uuden jazzin tapahtuman järjestämisestä osana Porin jazzfestivaalia. Ideana oli tuottaa Poriin omista yhtyeistään irrotettuja uuden musiikin taitajia. Odotettiin, että he loisivat keskenään, uusissa yhteyksissä, jotain uutta.

Ultra Music Meeting -nimen saanut monipäiväinen tapahtuma kokosi modernin musiikin kansainvälistä huippua saman katon alle. Jazzliitto halusi tarjota markkinahumusta erillään olevan tapahtuman, jossa pääpaino on musiikissa eikä puitteissa. "Pori Jazzin saadessa vuosi vuodelta lisää viihteellisiä elementtejä Ultra Music Meeting edustaa, paluuta perusarvoihin. UMM on vaihtoehtofestivaali", SJL:n puheenjohtaja Laipio tiivisti.

Ultra Music Meeting käynnistyi house warming -tilaisuudella keskiviikkona klo 20 Porin nuorisokeskuksen salissa. Avauksen esiintyjinä olivat lähes kaikki UMM:n muusikot: trio Wayne Horvitz keys, Butch Morris cornet ja Bobby Previte dr, duo James Newton fl - Andrew Cyrille dr, kvartetti Jorma Tapio sax, Conny Bauer tb, Jimi Sumén g ja Edward Vesala perc, duo Vinny Golia reeds, horns - Wayne Peet p, kitaraduo Sonny Sharrock - Elliot Sharp sekä päivän vaihtuessa torstaiksi kvintetti Joseph Jarman sax, Tomasz Stanko tp, Conny Bauer tb, Palle Danielson b ja Andrew Cyrille dr.

Pori Jazz 88 sai jazzkirjoittajat ja osan yleisöstä taas pohtimaan vakavasti jazzin asemaa Porissa. Viihdemaailman tähtien lomassa pidetty Ultra Music Meeting todisti pienen mutta uskollisen jazzille omistautuneen yleisön olemassaolosta. Tämä yleisö suuntasi mielenkiintonsa pienimuotoisiin ja selkeämmin jazzmusiikille omistautuneihin festivaaleihin, joita edustivat Tampere Jazz Happening ja Kainuun Jazzkevät. Tuota pikaa nämä julistivatkin olevansa jazzillinen vaihtoehto Porille.

Toiminnanjohtaja Kangas vastasi (Il 8.4.89): "Olen 24 vuotta pohtinut mitä jazz on ja koko ajan on käsitys muuttunut. Vielä 70-luvulla fuusiomusiikkia ei laskettu jazziksi, ja lattarit olivat täysin kuvion ulkopuolella. Me olemme joka vuosi esittäneet oman käsityksemme jazzista. Ja me olemme aina olleet se, joka käsitettä laajentaa. Meidän käsityksemme on muokannut Suomen jazz-kuvaa aivan olennaisesti."


© Copyright Pori Jazz