1980*.jpg./imagesArray ( [0] => ./images/1980_luvun_shop.jpg [1] => ./images/1980_muddy_waters.jpg [2] => ./images/1980_raumansillalla.jpg ) ./images/postersArray ( [0] => ./images/posters/1980.jpg ) ./images/slogansArray ( ) ./images/slogans/enArray ( ) ./images/slogans/fiArray ( ) Pori Jazz History

History of Pori Jazz. International Festival Every Year in July

Festivaalivuosi 1980

Keskustelu ohjelmapolitiikasta alkaa



Huhtikuussa 1980 jazzkirjoittaja Jorma Moilanen ja Pori Jazzin toiminnanjohtaja Jyrki Kangas kävivät Helsingin Sanomissa laajan vuoropuhelun Pori Jazzin ohjelmapolitiikasta. Keskusteluun liittyi myöhemmin myös HS:n jazztoimittaja Jukka Hauru.

Paljolti tämän keskustelun seurauksena Porissa järjestettiin 1980 virallisen ohjelman ulkopuolella mutta Pori Jazzin rahoittamana kokeilevan suomalaisen jazzin erikoiskonsertti, joka koostui IMUn (Improvisoidun Musiikin Yhdistys) jäsenten esityksistä.

Asioiden kiteyttämiseksi Pori Jazz järjesti kesän 1980 festivaalin yhteydessä keskustelutilaisuuden, jossa lähinnä toistettiin jo lehtien palstoilla esitetyt näkökannat. Tilaisuuden puheenjohtaja Henrik Otto Donner totesi yhteenvedossaan, että työtilaisuuksia suomalaisille jazzmuusikoille syntyy varmasti, kun ensin pystytään luomaan jazzille otollinen miljöö ja opettaa yleisö hyväksymään ja pitämään jazzista. Donner sanoi haastattelussaan (Seura 29/1980): "Suomalainen jazz on kehittynyt 15 vuoden aikana valtavasti. Sattumalta aika on sama minkä Pori Jazz on ollut olemassa".

Yleensäkin vuodesta 1980 alkaen suomalainen jazz nousi peruuttamattomasti tasavertaiseen asemaan muiden kulttuurinalojen kanssa. 1980-luvun aikana jazzmuusikot pääsivät kulttuuriapurahoista päättäviin valtion elimiin, ja vuosikymmenen päättyessä melkoinen osa maan tunnetuimmista jazzin soittajista oli saanut tai sai parhaillaan nauttia jonkinkestoisesta apurahasta.

Suomalaisesta jazzista ja Pori Jazzista käyty keskustelu käynnisti paljon asioita. Porilaisia häiritsi kuitenkin syyttely festivaalin kaupallisuudesta, vaikka ymmärrettiin että osaltaan oli kyse juhlia ympäröivän markkinakrääsän lisääntymisestä eikä itse musiikista. Jotta jazzin pieniä reuna-alueita voitiin esitellä kannattamattomissa sisäkonserteissa, oli välttämätöntä saada riittävästi lipputuloja suurista ulkoilmatilaisuuksista. Suuri yleisö saadaan suurilla nimillä, tunnetuilla ja pomminvarmoilla vetonauloilla.

Kesällä 1980 Pori Jazz 66 ry rahoitti kaksi kurssia suomalaisille jazzmuusikoille. Sävellys- ja sovitusopin opettajana oli legendaarinen sovitusguru Russell Garcia, ja soitinryhmien opetusta vetivät tenoristi Frank Foster, Ruotsin radion big bandin johtaja, trumpetisti Lars Samuelsson, Juhani Aalto, Ilpo Kallio ja Esko Linnavalli. Oppilaita oli viitisenkymmentä. Kurssin päätöskonsertti kuului jazzfestivaalin ohjelmaan.

© Copyright Pori Jazz