2001*.jpg./imagesArray ( [0] => ./images/2001_arena_valmis.jpg [1] => ./images/2001_erykah_kasi.jpg [2] => ./images/2001_lava.jpg ) ./images/postersArray ( [0] => ./images/posters/2001.jpg ) ./images/slogansArray ( ) ./images/slogans/enArray ( ) ./images/slogans/fiArray ( ) Pori Jazz History

History of Pori Jazz. International Festival Every Year in July

Festivaalivuosi 2001

Jetset-luokassa Atlantin yli



Jarmo Huida SK 23.7.2001

The Manhattan Transfer Kirjurinluodossa 22.7.

Paljon on citydieseliä ja chardonnayta virrannut Helsingin ja Porin välillä sen jälkeen, kun The Delta Rhythm Boys Linnanmäellä kävi. "Maailmankuulut neekerilaulajat juhlakentällä, vuoristorata avattu", luki Helsingin Sanomain ilmoituksessa 16. heinäkuuta 1951. Siitä on 50 vuotta.

Pori Jazz syntyi 15 vuotta ja The Manhattan Transfer 20 vuotta myöhemmin. Maailmankuulut citylaulajat ovat ehtineet esiintyä Kirjurinluodossa jo neljä kertaa. Eilinen taisi jäädä viimeiseksi. Jos maailman paras vokaaliyhtye todellakin kävi Porissa jäähyväiskiertueellaan, Timiä, Janista, Alania ja Cheryliä tulee melkein ikävä. Sunnuntain picnic-konsertti oli nelikolta ykkösluokan kokemus.

Tähdet itse olivat yhtä ammattitaitoisia kuin aina, mutta hurmaavampia kuin koskaan. Ohjelmistossa ilahdutti monipuolisuus. Se lennätti kansaa Atlantin yli sekä The Spirit Of St. Louisilla että jetsetin siivellä. Joukossa oli harvinaisia helmiä ja hittejä, loppulaskussa muiden muassa Birdland, Route 66 ja The Boy From New York City.

Onnistumisen syitä on monta. "Farewell Tour" suorastaan velvoitti ikinuoret kultakurkut panemaan parastaan, tuore Armstrong-albumi tarjosi uusvanhaa laatulaulettavaa ja Yaron Gerhovskyn johtama kvintetti oli loistava. Sääkin oli kuin Miami Beachilla.

Satchmon päätalomaisen laulukirjaston lainoista viehättivät erityisesti jytkyt menopalat Stompin' At Mahogany Hall ja Old Man Mose . Asian vierestä viekottelivat tutut Java Jive ja Operator sekä A-Tisket, A-Tasket , läpimurtoiskelmä 17-vuotiaalta Ella Fitzgeraldilta, aikansa Britney Spearsilta, kuten Tim Hauser sanaili.

Ja jos laulut todellakin olivat joutsenlauluja, suomalainen yleisö osasi arvostaa niitä ja mukautua moodiin. Tuskin edes marraskuussa Kirjurinluodossa kuulee niin vähän taustaääniä kuin Cheryl Bentynen yksin kitarasäestyksellä tulkitseman brasilialaistuokion aikana.

Yhden bonussyyn nautinnon selitykseksi voi vielä keksiä. Me itsekin olemme kaikki taas vähän vanhempia ja charmikkaampia. C'est chic. That's cool. Se on siistiä.

© Copyright Pori Jazz