2001*.jpg./imagesArray ( [0] => ./images/2001_arena_valmis.jpg [1] => ./images/2001_erykah_kasi.jpg [2] => ./images/2001_lava.jpg ) ./images/postersArray ( [0] => ./images/posters/2001.jpg ) ./images/slogansArray ( ) ./images/slogans/enArray ( ) ./images/slogans/fiArray ( ) Pori Jazz History

History of Pori Jazz. International Festival Every Year in July

Festivaalivuosi 2001

Jazz ei käytä uutta Areenaa - PMO neuvottelee vielä



Jarmo Huida SK 31.3.2001

Porin Raatimiehenluotoon rakennettu konserttiareena piti korkata tänä kesänä. Odotukset olivat korkealla. Suomeen asti saapuvat megatähdet näyttävät kuitenkin päätyvän yksi toisensa jälkeen joko Helsingin olympiastadionille tai Hartwall-areenalle. Tällä hetkellä Porin oman areenan ensimmäisestä kesästä on tiedossa vain se, että Pori Jazz ei ole tuomassa sinne - pienin varauksin - mitään. Mistä siis aloitus kiikastaa?

- Maailmantähtiä on otettavissa ainoastaan rahalla, ja ne rahat on oltava, ennen kuin lipunmyynti edes alkaa, sanoo areenaa markkinoivan Pori Marketing Officen (PMO) toimitusjohtaja Jyrki Kangas.

Tällaisia resursseja ei PMO:lla ole, sillä nyt puhutaan 300 000 - 500 000 dollarin summista eli kahdesta-kolmesta miljoonasta markasta, mahdollisesti enemmästäkin riippuen artistista.

- Olisimme voineet ottaa Eaglesin 400 000 dollarilla, jos meillä olisi ollut lyödä fyrkat tiskiin. Se meni Helsinkiin, jossa liput myytiin loppuun hetkessä. Me olemme tässä tilanteessa vakuuksien puutteen takia, Jyrki Kangas sanoo.

Areenan rakentaminen on maksanut tähän mennessä kymmenen miljoonaa markkaa, josta EU-rahoituksen osuus on 3 150 000 markkaa. Loput on kustantanut kaupunki. Kaupunki omistaa myös puolet Pori Marketing Officesta. Käytännössä lähtöpaukun antaminen areenalle näyttäisi olevan kiinni kaupungista, ellei riskisijoittajaa löydy muualta.
- Olemme käyneet läpi Brysselin pankkejakin, mutta nekin vaativat vakuudet.

Vakuusrahahan ei ole välttämättä menetettyä rahaa. Yksityiselle sijoittajalle tilanne voisi olla myös nopean tilin paikka, sillä käytännössähän sijoittaja saa puolestaan vakuudeksi lipputulot. Riski on vain penkin alle mennyt konsertti. Kansainvälisillä markkinoilla riskin ottaa joka tapauksessa konsertin järjestäjä, ei konsertoija.

Alueen kehittämistä olisi myös jatkettava. Suurista juhannusjuhlista on sovittu, mutta ne toteutuvat vasta, kun areenan takana on suuri paikoitusalue.
- Peli täytyy saada avatuksi, mutta se onnistuu vain hankkimalla ne miljoonat. Tämä täytyy lobata läpi poliitikkojen kanssa, on Jyrki Kankaan viesti.

Tältä vuodelta kesä- ja heinäkuu ovat jo menetettyjä. Elokuuksi on vielä joitain neuvotteluja käynnissä, jos maksuvalmiudet saadaan kuntoon tai maksuaikaa venymään niin, että tuloja ehditään keräämään lipunmyynnillä. Muun muassa sellaiset italialaisartistit kuin Eros Ramazzotti ja Andrea Bocelli ovat vielä mahdollisia.

Tilannetta viihdemarkkinoilla kiristää kansainvälinen keskittyminen. Amerikkalainen viihdebisnesjätti SFX Entertainment osti ensin pohjoismaiden suurimman konserttitoimiston, ruotsalaisen EMA Telstarin, joka puolestaan viime vuonna hankki omistukseensa helsinkiläisen Welldonen. SFX omistaa yksistään USA:ssa 120 areenaa ja stadionia ja siihen kuuluu myös maailman johtava ulkomainontayritys Clear Channel Communications. Se vuorostaan omistaa 1000 radioasemaa, 19 tv-asemaa ja 550 000 ulkomainospaikkaa.
Näillä resursseilla ostetaan tähtien kokonaisia kiertueita.

- SFX ostaa vaikka kuudella miljoonalla dollarilla koko kiertueen ja yrittää hallita maailmanlaajuisesti. Loput markkinat ovat sirpaleina. Toisaalta tähdelle, esimerkiksi Madonnalle, saattaa olla edullisempaa myydä kiertue sirpaleina, Jyrki Kangas sanoo.

SMO taistelee siis Goljatia vastaan, mutta se ei ole ainoa pieni yrittäjä. Neuvotteluja artisteista käydään mm. yhdessä tanskalaisen ICO:n kanssa, joka ei kuulu SFX:lle.
- Ja ennen pitkää SFX:lle tulee kilpailija. Kaveri, joka myi SFX:n, ostaa tällä hetkellä itselleen agentteja.

Pallo on nyt siis pitkälle kaupungin päättäjillä. Otetaanko vielä tämä riski? Pori Jazz Oy:n hallitukseen kuuluvat valtuutetut Antti Kokkila (kok.) ja Arja Träskelin (vas.) näyttäisivät vihreää valoa, Träskelin tosin suurin varauksin.
- Me taistelemme nyt Euroopan vastaavankokoisten konserttialueiden sektorilla. Ollaan isoissa kengissä, mutta on ymmärrettävä, että tässä ei ole kysymys rahan antamisesta vaan toiminnan turvaamisesta, sanoo Antti Kokkila.

Riski voi olla poissa päiväjärjestyksestä kymmenessä minuutissa, ja riskittömämpää on ottaa Kokkilan miestä sitten joku sellainen, joka myy nopeasti 20 000 lippua kuin olla liian varovainen.
- Hulluinta olisi lopettaa nyt. Meillä on kaikki langat käsissä, mutta ymmärrän, että tämä vaatii keskustelua ja tunnustelua. Tämä on vaikea ja herkkä bisnes, mutta Porin näkymisestä ja kilpailukyvystä on myös kysymys.

Arja Träskelin näkee tilanteen erityisen vaikeana kaupungin nykyisessä taloudellisessa tilanteessa.
- Jos kaikki ei menekään suunnitelmien mukaan, mitä me sanomme kaupunkilaisille, joilta viedään jo muutenkin palveluita.

Hänkin ymmärtää, ettei toiminta ilman kaupungin takuita käynnisty. Siksi tästä on perusteellisesti keskusteltava.
- Kevyin eväin en ole valmis lähtemään tämän taakse. Tässä on hirttosilmukkamainen olo.
Kaupunginjohtaja Martti Sinisalmi haluaa rahoitella tilannetta.

- Areenahan on tehty sadaksi vuodeksi, eikä pidä heti hätääntyä, jos siellä ei ole mitään ensimmäisenä kesänä. Takauskin koskee vain yhden sortin tapahtumia. Ei sellaista tarvita esimerkiksi uskonnollisten juhlien järjestämiseen. Kunhan markkinointi pääsee kunnolla alkamaan ja tietoisuus areenasta lisääntyy, niin kyllä se siitä käynnistyy.

Sinisalmi on myös epäileväinen yleistakauksen suhteen. Se on uusi asia, jonka kanssa halutaan olla varovaisia.
- Tarkoitus ei kai ole, että kaupunki lähtee järjestämään konsertteja. Me vain laitamme paikat kuntoon. Ei ole edes täysin selvillä, mille taholle takaus lopulta annettaisiin. Onko se PMO vaiko joku muu? Sinisalmi sanoo.

© Copyright Pori Jazz