2000*.jpg./imagesArray ( [0] => ./images/2000_hakala.jpg [1] => ./images/2000_halonen.jpg [2] => ./images/2000_jazzkatu.jpg [3] => ./images/2000_kuumis.jpg [4] => ./images/2000_vilvoittelua.jpg ) ./images/postersArray ( [0] => ./images/posters/2000.jpg ) ./images/slogansArray ( ) ./images/slogans/enArray ( ) ./images/slogans/fiArray ( ) Pori Jazz History

History of Pori Jazz. International Festival Every Year in July

Festivaalivuosi 2000

Pori Jazz selvisi kuivin jaloin



Jarmo Huida SK 24.7.2000

Toisin kuin useimmat festivaalivieraat, Pori Jazz selvisi tämän kesän juhlasta jalat kuivina ja pää selvänä. Vettä tuli tasaisen tappavaan tahtiin joka päivä enemmän tai vähemmän, mutta se ei estänyt festivaalia myymästä 60 000 lippua. Pori Jazzin onneksi valtaosa niistä myytiin ennakkoon. Huonosta tuloksesta kärsi vain eilinen konsertti. Se ei kiinnostanut ennakkoon, eikä huono sää houkutellut viime hetken päätöksiin. Tilanne saikin taiteellisen johtajan Jyrki Kankaan päättelemään, ettei sunnuntaikonsertti eilisen hintaisilla esiintyjillä enää kannata ja tilalle pitää harkita jotain muuta, ehkä ilmaiskonserttia.

Tänä vuonna suurin menestys osuikin lauantaille, ennakko-odotukset ylittäneen Buena Vista -ilmiön ansiosta. Kirjurinluotoon myytiin yhteensä 41 000 lippua, torstaina 9 000, perjantaina 7 000, lauantaina 22 000 ja sunnuntaina noin 3 000. Kaikkiaan festivaalin tulos näyttää turvaavan tasapainoisen budjetin, arvelee Pori Jazzin toiminnanjohtaja Hannu Hakala. Tosin dollarin korkea kurssi on tuonut budjettiin ennakoitua enemmän menoja esiintyjäpalkkioihin, yhteensä noin miljoonan verran.

Järjestäjien mielestä festivaali täytti odotukset sekä toiminnallisesti että taiteellisessa mielessä. Päätöspäivää lukuun ottamatta Kirjurinluodossa ja WORKShopissa ei paljon jazzia kuultu. Näinhän on ollut jo vuosia, mutta jazzin uusia tuulahduksia tuotiin sitten sitäkin nasevammin esiin uusilla estradeilla. Porin teatteri otettiin entistä paremmin uusiokäyttöön Ultra Music Meeting -nimikkeen alla ja osa sen artisteista esiintyi myös Promenadisalissa.

Tämän "oheistapahtuman" tuottajan, toimittaja Markus Partasen mukaan kokeilu kannatti ja onnistui. Etenkin perjantai-illan anti, jazzin ja drum 'n' bassin yhdistely, houkutteli salit täyteen, myös nuoria kuulijoita. Ultra järjestetään myös ensi vuonna.

Ensi vuonna käytössä on uusi areena, jonne pyritään festivaalin aikana järjestämään yksi konsertti, jos riittävän iso esiintyjänimi saadaan.
- Mutta kun tullaan isoiksi, pitää tulla myös paremmiksi ja niin, ettei se vie kodikkuutta. Kirjuria ei voi unohtaa, tähdensi Jyrki Kangas.

Silti areena muuttaa myös festivaalin luonnetta ja Kirjurinluodon käyttöä, sillä jazzkatupalveluita työnnetään kohti areenaa. Jos Kirjuriin tulee basaareja, siellä pitää olla myös musiikkia ja ilmaiskonsertteja maksullisten lisäksi.
- Jos taas menetämme WORKShopin ja hankimme sen tilalle ison teltan tuohon Kirjurin viereen, voidaan ajatella kenties aluelippua, jolloin samalla lipulla pääsisi ehkä kolmeen paikkaan, Jyrki Kangas hahmotteli.

Kysymykseen neljän perättäisen konserttipäivän hajoamisesta Jyrki Kangas vastasi, että se hajoaa, mutta koska, siitä ei ole tietoa.

- Eniten siihen vaikuttaa se, miten yleisö majoittuu. Pysyvätkö ihmiset täällä yön yli tai löydämmekö me eri kohdeyleisön eri tapahtumiin.

© Copyright Pori Jazz