2000*.jpg./imagesArray ( [0] => ./images/2000_hakala.jpg [1] => ./images/2000_halonen.jpg [2] => ./images/2000_jazzkatu.jpg [3] => ./images/2000_kuumis.jpg [4] => ./images/2000_vilvoittelua.jpg ) ./images/postersArray ( [0] => ./images/posters/2000.jpg ) ./images/slogansArray ( ) ./images/slogans/enArray ( ) ./images/slogans/fiArray ( ) Pori Jazz History

History of Pori Jazz. International Festival Every Year in July

Festivaalivuosi 2000

Groovaillaan



Jarmo Huida SK 17.7.2000

Ennen kuin Pori Jazz pääsee täydellä tohinalla käyntiin puolestavälistä viikkoa, monet bändit ja muusikot ovat ahkeroineen jo päiviä hiki hatussa ilmaislavoilla ja klubeissa. Oulunkylän Pop- ja jazzkonservatoriossa musiikkipedagogiksi opiskeleva porilainen basisti Tomi Harrivaara on yksi näitä työmyyriä. Hän häärää monessakin kokoonpanossa, samoin monessa on mukana porilainen kosketinsoittaja Jussi Reunamäki. Yhdessä ja erikseen heidän ensisijaisella vastuullaan on tiistai-illan groove- ja soul -anti Hotel Jazzissa. Kahden kokoonpanon voimin annostellaan silloin täydeltä laidalta sekä groovejazzia että vanhaa soul-, funk- ja discomusiikkia. Silloin soittavat kokoonpanot Spacemaker ja Hit Wheel.

- Spacemaker on hyvin elävä kokoonpano ja tätä iltaa varten meillä on seitsemän soittajan erikoiskokoonpano, johon ei muulloin olisi varaa, toteaa Jussi Reunamäki.

Groove-ilta syntyi Pori Jazzin pyynnöstä, ja mukana on pitkän linjan muusikoita, kitaristi Seppo Tyni, rumpali Timo Koskinen Raumalta, perkussioissa Pertti Hannus ja puhaltimissa Salosen veljekset Sakari ja Antero.
- Mukana on biisejä, joita ei varmaan kukaan ole soittanut livenä sitten 60-luvun tyyliin Anttilan levyhyllyjen löytöjä, sanoo Tomi Harrivaara. Mutta toki soitetaan tutumpaakin materiaalia kuten Cannonball Adderleytä, Jimmy McGriffiniä ja Jimmy Smithiä.

Spacemaker on siis etsiytynyt trendikkään groovailun ja hammond-jazzin pariin, mutta Jussi Reunamäki sanoo kyllä diganneensa tätä musiikkia jo ennen sen trendikkyyttä.
- Ja soittelihan jokin James Taylor Quartet tällaista jo 80-luvun lopulla. Modernia ja akateemista jazzia on siis turha odottaa. Edetään fiilispohjalta. Tekijät ja sävellykset eivät ole niin tärkeitä, vaan solistien tempautuminen mukaan, Korkeamäki korostaa.

Eikä tarkoitus ole pitäytyä tylysti vain yhdessä tyylissä. Vaikutteita haetaan yhtä hyvin lattaripuolelta, 60-luvun urkujutuista kuin 60-luvun brittipsykedeliasta.
- Tällaisessa musiikissa on se hyvä puoli, että jos haluaa kuunnella, se onnistuu, mutta jos haluaa pitää hauskaa ja tanssia, sekin onnistuu, Jussi Korkeamäki mainostaa.

Hit Wheel on sitten vähän toisenlainen juttu. Sen musiikki on mustaa soulia, funkia ja discoilua takavuosikymmeniltä. Kokoonpano on Harrivaaran opiskelukaveribändi, joka keikkailee siis pääasiassa pääkaupunkiseudulla soittaen niin bileissä kuin firmojen tilaisuuksissa. Vain kitaristi Jaakko Mäkinen on lähempää Ulvilasta.
- Mutta nyt meillä on tilaisuus päästää esille tämä mustan musiikin puoli. Porista kotoisin oleva Heidi Viljanen on laulusolistina. Vaikka hän laulaakin mielellään jazzia, niin soul sopii hänelle erinomaisesti. Soitamme hyviä biisejä, joista pidämme, mutta tietysti naisvokalisti vähän vaikuttaa valintoihin, Tomi Harrivaara valottaa.

Eli luvassa on materiaalia Sister Sledgestä ja Michael Jacksonista James Browniin.

© Copyright Pori Jazz