1998*.jpg./imagesArray ( [0] => ./images/1998_yleisoa.jpg ) ./images/postersArray ( [0] => ./images/posters/1998.jpg ) ./images/slogansArray ( ) ./images/slogans/enArray ( ) ./images/slogans/fiArray ( ) Pori Jazz History

History of Pori Jazz. International Festival Every Year in July

Festivaalivuosi 1998

Tärkeintä on liike



Jarmo Huida SK 10.7.1998

Ulkopuolisen silmin Pori Jazz tuntuu saumautuneen uomiinsa 90-luvulla. Siitä on tullut suuri ja meluisa kansantapahtuma, viihteen yleistavaratalo, jonka tehtävänä on tarjota elämyksiä, mieluummin isoja.

Taiteellinen johtaja Jyrki Kangas myöntääkin, että ketään ei enää saa tilaisuuksiin, jotka eivät edes jonkin verran haise kaljalle ja viihteelle.
- Mutta se on osa ulosmenokulttuuria. Ei ketään saa Broadwayllakaan pelkkään näytökseen.

Sitä Jyrki Kangas ei kuitenkaan myönnä, että festivaali olisi jämähtänyt paikoilleen. Hänen mukaansa se olisi kuollut aikaa sitten, ellei olisi ymmärtänyt koko ajan muuttua. Muutos kangastelee lähietäisyydellä nytkin. Pori Jazz mielii uuteen kokoluokkaan. Tapahtuma-areenalla ei tällä hetkellä tapahdu mitään, mutta Jyrki Kangas vakuuttaa, että vuonna 2001 siellä järjestetään ensimmäinen konsertti.
- Ei tässä voi ihmetellä, tuleeko sitä vain ei. On päätettävä, että se on vuosi 2001 ja me hankimme sinne esiintyjät. Hanke runnotaan läpi vaikka väkisin, sanoo Jyrki Kangas, joka on jo pari vuotta kaupannut areenaa maailmantähdille.

Hän laskeskelee, että vähitellen, vuosina 2003-2010, alueelle syntyy kiinteämpiä rakennelmia.
- Mutta puuvillatehdastakin me rakensimme 15 vuotta. Vasta nyt se muistuttaa elämää, jota sinne alkuaan kuviteltiin.

Jyrki Kangas olisi tyytyväinen, jos areena saataisiin myytyä pariin megaluokan tapahtumaan kesässä, pari tapahtumaa pitäisi järjestää itse. Pori Jazzin tarpeisiin riittäisi yksi jättikonsertti areenalla, Kirjuria ja jokimiljöötä ei haluta hylätä, vaikka kaupustelu siirtyisikin areenan myötä pois rannasta.
- Meillä on oltava vain selvä ajatus ja liiketoimintasuunnitelma. On muistettava myös Porin vahvuudet. Missään maailmassa ei ole keskellä kaupunkia rakentamatonta jokimiljöötä. Se on ainutlaatuista ja sitä on kehitettävä.

Pori Jazz ja Jyrki Kangas eivät ole kaupittelemassa vain areenaa. Kankaan mukaan he ovat merkittävästi mukana myös myymässä Promenadikeskuksen tiloja, jotka avataan ensi vuonna festivaalin yhteydessä.
- Festivaalille on myös tervetullut yksi kunnon paikka, jossa voidaan tarjota kuunteluelämyksiä. Tähän asti syöminen, juominen ja musiikki on sotkettu samaan pakettiin, ja siitä eivät kaikki pidä, sanoo Kangas, tosin alussa mainituin varauksin. Konsertistakin on siis päästävä liukkaasti jatkoille.

Tämän kesän jazzeille Kangas on tuonut ensi kertaa brasilialaisia artisteja. Tähän mennessä kiinnostus on ollut laimeaa. Yleisölle ei ole oikein mielikuvaa siitä, mitä on luvassa.
- Montreaux'ssä he ovat tavattoman suosittuja, mutta monta vuotta sielläkin piti yleisöä houkutella, sanoo Kangas, eikä ilmeisesti aio lannistua yhdestä kerrasta.

Pori Jazzin toimitusjohtaja Olli Kivelä on ollut kohta noin vuoden remmissä, mutta tänään käynnistyvä festivaali on varsinaisesti se ensimmäinen.

- Viime kesänä Harri Kainulainen esitteli minut ainakin 1 642 ihmiselle ja vei minua kuin sokeaa poikaa risukossa. Nyt minulla on vahva usko, että olen riittävän hyvin päässyt hommaan sisälle. Osasin odottaa, että tämä on yllätyksellistä hommaa ja kaikenlaisia asioita onkin tullut eteen, joita ei osannut odottaa, mutta ei kuitenkaan mitään dramaattista, Olli Kivelä toteaa, vaikka tietääkin, että festivaalikokonaisuuden ja sen historian ymmärtäminen ottaa aikansa.

Siitä hän kuitenkin on varma, että on saanut käsiinsä hyvän tuotteen. Sitä on helppo mainostaa. Sponsorirahaa ei tarvitse kerjätä hattu kädessä. Pori Jazzin edustajaa kuunnellaan.
- Kukaan ei kyseenalaista tuotetta. Kyse on vain siitä, millä tavalla tuotteemme soveltuu asiakkaan tarpeisiin. Jos tuotteeseen panostaa, on myös saatava vastinetta, Kivelä korostaa. Kukaan ei maksa tyhjästä. Toisaalta moni sponsori on samalla merkittävä jazzien tavarantoimittaja, eli kyse on vähän kuin Hornet-hävittäjien vastaostoista.

Olli Kivelä ei kyseenalaista Pori Jazzin perusluonnetta ja laatua, ja miksi hän niin tekisikään. Kaikki mittarit osoittavat asioiden olevan kunnossa.
- Tosin Pori Jazzin keskeinen ominaisuus on jatkuva muuttuminen, edelläkävijyys. Maailma muuttuu ja me sen mukana, mieluummin etuajassa.

Käytännön tasolla tuotetta muovataan koko ajan. Tänä vuonna edellisvuosien Factoryn sijaan on WORKShop, uusi tehdashalliareena. Ensi vuonna häviävät Cotton Club ja Sonera Jazz Club ja Promenadikeskuksen pitäisi valmistua.

Tämä vuosi näyttää tällä hetkellä ennakkomyynnin valossa hyvältä. Phil Collinsin konserttiin on odotettavissa ennätysyleisö, mutta Olli Kivelä korostaa, että muitten päivien on myös onnistuttava. Sen verran on lavalla tänä vuonna kallista herraa.
- Voiton kerääminen ei ole tämän homman tarkoitus, mutta rahaa pitää tulla, jotta juhlat ovat ensi vuonnakin.

Jos jotain kertyy puskuriksi, pystytään festivaali turvaamaan sinäkin kesänä, kun räntää tulee vaakasuoraan. Ennen pitkää sekin kesä tulee, sanoo Olli Kivelä Pori Jazz -ideologian hyvin sisäistäneellä rintaäänellä.

© Copyright Pori Jazz