1998*.jpg./imagesArray ( [0] => ./images/1998_yleisoa.jpg ) ./images/postersArray ( [0] => ./images/posters/1998.jpg ) ./images/slogansArray ( ) ./images/slogans/enArray ( ) ./images/slogans/fiArray ( ) Pori Jazz History

History of Pori Jazz. International Festival Every Year in July

Festivaalivuosi 1998

Ensi kesänä Pori Jazz on paljon jazzia ja Phil Collins



Jarmo Huida SK 24.3.1998

Kun Rauma Factory menetettiin puimureille, Pori Jazz valtaa ensi kesänä vielä suuremman teollisuushallin Karjarannasta Pori Worksiltä. Uudistuksia on muillakin konserttiareenoilla. Jazzpainotteisesta ohjelmasta huolimatta suuret vetonaulat löytyvät jazzin ulkopuolelta, etunenässä Phil Collins ja B.B. King.

Pori Jazz julkisti ensi kesän festivaalinsa - 11.-19.7. - ohjelmiston ja puitteet eilen. Perusperiaatteiltaan festivaali jatkaa entisellään. Pori Jazzin toimitusjohtaja Olli Kivelä saattoi tyytyväisenä esitellä Taloustutkimuksen vastikään valmistunutta imagotutkimusta kesän musiikkitapahtumista. Siinä Pori Jazz rankattiin kaikilla mittareilla aivan kärkeen tai sen tuntumaan: Ohjelmistokokonaisuus, esiintyjien taso, tapahtuman tunnelma ja halukkuus tulla uudelleen olivat kaikki kävijöiden mielestä huippuluokkaa. Myös kävijämääriltään Pori Jazz oli selvästi kärjessä. Ensi kesän budjetti on rakennettu 55 000 myydyn lipun varaan.

Niinpä ensi kesänä suurimmat muutokset aiheutuvat muista tekijöistä kuin festivaalin järjestäjistä. Jo viime kesänä oli tiedossa, että vuosia käytössä ollut Rauma Factory menetetään puimurituotannolle.
- Se aiheutti uudistumisen pakon, joka tuskin muuten olisi tapahtunut. Mutta kun valmiita konserttipaikkoja ei kaupungissa ole, voimme rakentaa ne eri lailla joka vuosi. Se on myös yleisölle mielenkiintoista, sanoo juhlien taiteellinen johtaja Jyrki Kangas.

Nyt uudistuu neljä konserttipaikkaa, suurimpana Rauma Factoryn vaihtuminen WORKShopiksi, joka on Pori Worksin valtava alumiinihitsaushalli Karjarannassa. Se on oikeastaan hallipari ja puolitoista kertaa Factorya suurempi, ilmeisesti myös akustiikaltaan parempi. Sinne syntyy Sakke Järvenpään ideoimana paikka, jossa ei tilaongelmia tule.
- Mehän tuotamme konserttikokonaisuuksia. Kuvittelemme, minkälainen mistäkin paikasta tulee, ja ohjelmisto rakentuu sen mukaan, Jyrki Kangas kuvailee konserttiareenoiden perusideologiaa.

Joten Cotton Clubin yläkertaan rakentuu nyt uusi Tele Jazz Club, jossa alakerran valkoisen salin Snack-baarin sijasta voi syödä ja juoda kunnolla ja kuunnella sen mukaista, aikuisesti jazzahtavaa musiikkia. Se on elämystyyppi tietylle ihmisryhmälle.

Kokonaan uusi tila on Kirjurinluotoon sijoitettava 500 hengen Carousel-teltta, jonka nousevine katsomoineen saa päivälläkin pimennettyä ja jossa voi keskittyä musiikin kuunteluun.

Kokonaan uusi sijoituspaikka on myös Knitting Factorylla, jossa soi New Yorkin kokeellinen jazz. Tämä Factory sijoittuu nyt Palmgren-opiston piharakennukseen, jonne lähivuosina rakentuu EU-rahoituksen turvin Jyrki Kankaan mukaan "Porin paras konserttipaikka". Nyt siihen tehdään pintaremontti. Hallimainen tila muistuttaa New Yorkin Knitting Factoryn omaa salia.

Aivan lähivuosina tilanne voi olla se, että Pori Jazz joutuu hakemaan muitakin konserttitiloja uusista paikoista. Cotton Club menetettäneet lähivuosina, sillä taloon sijoittuu kovaa vauhtia uusia yrittäjiä.

Esiintymispaikkoina ovat edelleen myös Porin teatteri, Cafe Jazz sekä Kansa's Club. Ilmaista musiikkia tarjoillaan Jazzkadulla viime kesän tapaan kahdessa pisteessä, joista R&B-lava sijoitetaan nyt toisin päin. Kuulijat istuvat kasvot kohti kirkkoa.

© Copyright Pori Jazz