1997*.jpg./imagesArray ( ) ./images/postersArray ( [0] => ./images/posters/1997.jpg ) ./images/slogansArray ( ) ./images/slogans/enArray ( ) ./images/slogans/fiArray ( ) Pori Jazz History

History of Pori Jazz. International Festival Every Year in July

Festivaalivuosi 1997

Pori Jazz on merkkituote, joka pitää säilyttää ja turvata



Jarmo Huida 12.7.1997

Jazzin toimitusjohtajat vaihtuvat, mutta Jyrki Kangas on ja pysyy. Visioineen kaikkineen. Tällä kertaa, tämän festivaalin tiimoilta, hän toivoo, että ihmiset ottaisivat uuden jazzkadun omakseen.
- Siellä voi syödä ja juoda ja kuunnella samalla musiikkia, mutta emme me tiedä, kiinnostaako se ihmisiä. Olisiko sillä jotain lisäarvoa. Haluavatko he esimerkiksi maksaa konserteista kadulla?

Jazzkadun kirkonpuoleisen pään R&B-teltta on vaihtunut tänä vuonna lavaksi, jota ympäröivät ravintolat. Päivisin siellä on toinen ilmaiskonserttipaikka, iltaisin halvalla hyvää musiikkia.
- Meillä on nyt paljon orkestereita koko viikon tekemässä kiertueita Kirjurista jazzkadulle. Nyt ne eivät matkusta heti pois. Ehkä se tuo takaisin vanhaa festivaalitunnelmaa ja jamiperinnettä, Jyrki Kangas toivoo.

Ilmaiskonsertit ovat tulleet jäädäkseen. Kun niitä lisätään, pitää vain miettiä, mistä otetaan niitten kustannukset. Ja se, ettei osa ihmisistä enää välitä maksullisista tilaisuuksista, kun saavat kylliksi ilman rahaakin. Siksi on kehitettävä oheistuotteita, kiusattava sponsoreita.

Mutta Pori Jazz on tuote, jonka on pysyttävä hengissä, säilyttävä kilpailun paineissa. Jyrki Kankaan mielestä maassa alkaa kuitenkin olla jo liikaa tarjontaa, tänä kesänä enemmän kuin koskaan.
- Uusi areena Raatimiehenluotoon valmistuu kohta ja putoaa meidän syliimme. Kaupunki sanoo, että hoitakaa te se, koko kesä. Jo nyt on mietittävä, mitä toimintoja kaupunkiin voi tuoda, etteivät ne syö tätä festivaalia, koska eivät ihmiset Poriin lähde joka viikonloppu.

Jyrki Kangas piirtelee paperille palloja. Ne ovat keskikesän viikonloppuja, niitä harvoja, joihin suurten tapahtumien suunnittelu voi keskittyä.
- Meidän pitää pystyä ottamaan Madonna tai U2, mutta me emme saa syödä itseämme hengiltä. Pori Jazz on merkkituote, joka pitää säilyttää ja turvata.

Paikalleen ei voi kuitenkaan jäädä makailemaan, mutta kasvukaan ei saa olla itsetarkoitus.
- Se voi tuhota laadun ja tulee mahalasku. Jo vuonna 1972 Kirjurissa oli 13 000 ihmistä ja se ylitettiin vasta toissavuonna. Kun yleisömassa ei kasva, on keksittävä uusia tuottoja ja uusia ideoita, signaaleja, jotka antavat kuvan kehittyvästä tapahtumasta.

Ilmeisesti Pori Jazz on kooltaan varsin optimaalinen, eikä uusi tapahtuma-areena tule sen keskeiseksi tyyssijaksi. Kokonaiselämys luodaan Porin rantamiljöössä. Areena saa Pori Jazzilta konsertin tai kaksi. Areenan pääasiallinen anti on luotava muusta kuin Pori Jazzin kanssa kilpailevista tapahtumista.
- Sisähallialalla olen yrittänyt vallata sen alueen, kehittämään tapahtumakulttuuria. Ei ole väliä sillä, pidänkö siitä. Tarkoitus on pysyä hengissä. Jos rupeamme toistamaan keskenään samanlaisia konsertteja, ne kärsivät inflaation.

Sen sijaan Pori Jazz tunnustelee nyt tällä ensimmäisellä viikonlopulla uusia kävijäryhmiä. Päälle painaa tieto nykyisten kävijöiden ikääntymisestä. Uusia pitää houkutella.
- Usko on, että osaamme tehdä toisen, erilaisen viikonlopun. Yhdestä konsertista ei joka tapauksessa ikinä onnistu tekemään kaikkia tyydyttävää.

© Copyright Pori Jazz