1996*.jpg./imagesArray ( ) ./images/postersArray ( [0] => ./images/posters/1996.jpg ) ./images/slogansArray ( ) ./images/slogans/enArray ( ) ./images/slogans/fiArray ( ) Pori Jazz History

History of Pori Jazz. International Festival Every Year in July

Festivaalivuosi 1996

Fiesta voi alkaa



Katriina Laine SK 18.7.1996

Leningrad cowboy Sakke Järvenpää on tapiseerannut Rauma Factoryn latinalaisamerikkalaiseen fiestaan. Niinpä vanhassa tehdashallissa huokuu voimallisena kuoleman, tuon iloisen veijarin läsnäolo.

Rauma Factoryssa soi tänään latinojazz, rhythm and blues, soul ja funk. Musiikki ja esiintyvät bändit ovat olleet mielessä Sakke Järvenpäällä, kun hän maailmalla Leningrad cowboyna vaeltaessaan on tovin miettinyt tätä Porin-keikkaa, teollisuushallin lavastamista jazzeille.
- Tää sopii aika hyvin siihen ohjelmistoon, joka täällä on. Ja on aika rankkaa kans, Järvenpää tuumii. Hallin estradeilla ja seinillä hilluvat iloiset meksikolaisluurangot, ja pääkallot virnistelevät värikkäiden sombrerojen alla.

Järvenpään myötä Rauma Factoryssa on viime päivät ahertanut koko helsinkiläisen Harrikka-putiikin H-D Centerin sisustusporukka. Sakke Järvenpään ja Mato Valtosen firman palveluihin kuuluu, paitsi Harley Davidsonien jälleenmyynti, myös ravintoloiden ja erilaisten pippaloiden imagon rakentaminen eli sisustus. Tämä puoli toimintaa on Järvenpään huomassa.
- Tää on harrastus ja leipätyö kans. Me on tehty tätä jo kauan, Sleepy Sleepersien ja rockfestivaalien ajoista. Tosi kivaa, luovaa duunia.

Tunnetuin hesalaiskapakka, jossa painavana lepää Järvenpään kätten jälki, on maalaiselämän nostalgiaa tihkuva Zetor.
- Sitten on Cantina West ja Colorado. Hesaan me on tehty myös McDonaldseja ja erilaisia tilaisuuksia. Ravintoloita on tehty myös Norjaan ja Ruotsiin. Aika paljon me on tehty yritystapahtumia kans, Ruotsissa Falconberg-panimon 100-vuotisjuhlat.

Sadan tuhannen ihmisen tapahtumien järjestäminen ei ole uutta H-D Centerille. Suurin homma tähän mennessä ovat olleet Salpausselän kisat, eivätkä Leningrad Cowboysien omatkaan pippalot esimerkiksi Berliinissä ja Helsingin Senaatintorilla ihan pikku juttuja olleet.

Porukka rakentaa tapahtumia myös avaimet käteen -systeemillä, eli juhlat järjestetään alihankkijoita käyttäen alusta loppuun, ruokineen, juomineen, ohjelmineen ja lavasteineen.
- Mutta ei kaikkia juhlia kiinnosta tehdä. Valkoiset liinat ja kynttilät eivät innosta. Vaikka kyllä me osataan viimeisen päällekin tehdä. Nokiallekin ollaan tehty aikamoisia juhlia, Järvenpää mainostaa.

Järvenpää astelee Rauma Factorya pitkin poikin. Kaksi estradia on jo valmiiksi koristeltu latinofiestojen tyyliin, samoin suurin osa seiniä. Hilpeä kuolema irvistelee joka nurkasta ja pylväästä. Monenlaista Länttä ja Amerikkaa on edustettuna pikku kapakoissa hallin eri puolilla. Janoisimmat ehtivät konsertti-illan mittaan reissata Coloradosta Arizonaan, Oklahomasta Nevadaan. Rekvisiittaan syventyvä festivaalivieras palkitaan huumorilla. Sitä on siroteltu sinne ja tänne, pienesti ja isosti.
- Jalat tässä menee päreeks. Tulee käveltyä varmaan kymmenen kilsaa päivässä. Mutta tykkään suunnitella isoja tiloja niin kuin tää, Järvenpää kertoo.

Koko homma alkaa aivotyöllä.
- Ekaks pitää aivoissa luoda visio, miettiä, mitä tekee ja miks. Eli mitä siinä tilassa tapahtuu ja millaiselle väelle se on tarkoitettu. Tärkeintä on, että ihmisillä on hyvät juhlat. Että ne kulkee käsi kädessä kaikki: hyvä musiikki, hyvät ruuat, hyvä palvelu...

Ainakaan musiikkifestivaaleja rakentaessaan Sakke ei ajattele vain yleisöä.
- Me pyöritään ympäri maailmaa ja tiedetään siksi, mitä bändit haluaa. Ei ne missään harmaassa pressuteltassa tykkää soitella. Jos ne näkee, että ympäristön kanssa on nähty vaivaa, se vaikuttaa esiintymiseen. Ja juttu kiertää bändien kesken.

- Hirvee määrä tänne menee tavaraa. Suurin osa ollaan tehty varta vasten näille festivaaleille, osaa on jossain muuallakin aikaisemmin käytetty.
Rauma Factoryyn on rahdattu kaikkiaan kymmenkunta rekka-autollista rekvisiittaa, valot ja äänentoistotekniikka mukaan luettuna.

Järvenpää kiittelee porukkaansa. Rautalankaa ei ole tarvittu mallin vääntämiseen.
- Jutut tajutaan totaalisesti ilman isoja ennakkosuunnitelmia. Jos pidettäis viikkotolkulla palavereja, ei näitä ehdittäiskään tekemään.

Tässä mielessä Pori Jazz oli erittäin miellyttävä asiakas.
- Kaikki kunnia heille; eivät paljon kyselleet. Jyrki Kangas soitti mulle talvella kun makasin Hongkongissa hotellihuoneen sängyssä. Pari viikkoa sitten soiteltiin taas, ja kerran siinä välillä.


© Copyright Pori Jazz