1995*.jpg./imagesArray ( [0] => ./images/1995_chuck_berry.jpg [1] => ./images/1995_hargrove.jpg [2] => ./images/1995_sinisalmi_king.jpg [3] => ./images/1995_ted_kainulainen.jpg ) ./images/postersArray ( [0] => ./images/posters/1995.jpg ) ./images/slogansArray ( ) ./images/slogans/enArray ( ) ./images/slogans/fiArray ( ) Pori Jazz History

History of Pori Jazz. International Festival Every Year in July

Festivaalivuosi 1995

Oheiskauppa otetaan omiin hoteisiin




Kevättalvella 1995 Pori Jazz 95:n budjetti oli kasvanut syyskokouksen hyväksymästä 12 Mmk:sta lähes 15 Mmk:aan.

Juhlien ympärille oli vuosien kuluessa syntynyt monipuolinen oheistuotelajitelma, josta etenkin puserot ja paidat olivat tunnettuja ja kysyttyjä. Kainulaisen tekemän laskelman mukaan oheisliiketoiminnan täysimittaisesta hyödyntämisestä saataisiin tärkeä taloudellinen tukijalka koko musiikkitapahtumalle.

Ulkopuoliset valmistajat tekivät maksoivat Pori Jazzin rekisteröidyn tuotemerkin käyttämisestä rojaltit. "Jo nopeat laskelmat osoittivat, että meidän kannattaa ottaa tämä bisnes itsellemme. Pori Jazz -aiheisten tuotteiden kaupassa liikkuu 3-4 miljoonaa markkaa, jolla yli kaksinkertaistaisimme oheistuotetulomme verrattuna aikaisempaan systeemiin", totesi Kainulainen (SK 10.2.95)

Tuotekaupan ottaminen omiin käsiin kävi mahdolliseksi, kun useat pitkäaikaiset sopimukset ulkopuolisten valmistajien kanssa päättyivät. Tekstiilit, reput, laukut, olkaimet, sateenvarjot, solmiot, silkkihuivit, kalvosinnapit, pinssit, tarrat, postikortit jne. olivat nyt Pori Jazzin omaa bisnestä. Tuotemarkkinoita hoitamaan oli jo lokakuussa palkattu tekstiilialan ammattilainen, porilainen Kari Karpale.

Ainoastaan Jazzkadun ja Kirjurinluodon konserttialueen urakointi ja jazzjuhlien ravintolatoiminnot jäivät ulkopuolisten urakoitsijoiden hoidettaviksi.

© Copyright Pori Jazz