1994*.jpg./imagesArray ( [0] => ./images/1994_bela_fleck.jpg [1] => ./images/1994_perko_pyysalo.jpg ) ./images/postersArray ( [0] => ./images/posters/1994.jpg ) ./images/slogansArray ( ) ./images/slogans/enArray ( ) ./images/slogans/fiArray ( ) Pori Jazz History

History of Pori Jazz. International Festival Every Year in July

Festivaalivuosi 1994

Pori Jazzin rikkaus on kehnot puitteet



Viimeisen ulkoilmakonsertin aloitti banjovirtuoosi Bela Fleck ja hänen uskomatonta sorminäppäryyttä ja laitevalikoimaa esittänyt The Fleckstones -yhtye.

Orkesterinjohtaja George Russell solmi narun 29. Pori Jazz -festivaalin paketin siteeksi. Russell oli Pori Jazz 66:n ensimmäisenä vahvistettu ulkomainen esiintyjä. Silloin hän toi mukanaan Jyväskylässä harjoittamansa suomalaisista muusikoista koostuneen orkesterin.

Nyt 71-vuotias maestro toi Poriin oman kokoonpanonsa The Living Time Orchestran. Musiikin teoreetikkona paljolti tunnetun Russellin vaativat sovitukset eivät jättäneet tilaa monillekaan sooloille.

1940-luvulla uransa aloittaneet klarinetisti Buddy de Franco ja vibrafonisti Terry Gibbs soittivat yhteispohjoismaisen rytmisektion kanssa. Viimeisen kappaleen ajaksi kaksikko kutsui lavalle vieraakseen Antti Sarpilan.

M.A.Nummisen Uusrahvaanomaisen Jatsiorkesterin jälkeen olivat vuorossa Pori Jazz 94:n viimeiset ulkoilmatahdit. Tito Puente's Golden Latin Jazz All Starsin latinomusiikki piti kuulijat luodolla ylipitkän konsertin loppuun saakka.

Kun Jyrki Kankaalle ihmeteltiin Pori Jazzin pitkää ikää, hän selvitti syitä: "Pori Jazzin voima on siinä, että meillä on niin kehnot puitteet. Koska ei ole vakituisia konserttipaikkoja, on voitu muuttaa sekä ohjelmapolitiikkaa että miljöötä, eikä vakituinen jazzyleisö ole päässyt kyllästymään. Paikkakunnan kurjuus on festivaalin rikkaus" (SK 22.7.94).

© Copyright Pori Jazz