1993*.jpg./imagesArray ( [0] => ./images/1993_breckerit.jpg [1] => ./images/1993_lovano_scofield.jpg [2] => ./images/1993_marsalis.jpg ) ./images/postersArray ( [0] => ./images/posters/1993.jpg ) ./images/slogansArray ( ) ./images/slogans/enArray ( ) ./images/slogans/fiArray ( ) Pori Jazz History

History of Pori Jazz. International Festival Every Year in July

Festivaalivuosi 1993

Soulia, funkia ja kokeilua



Festivaalilauantaina Porin kulttuuritoimisto ja Reposaaren seurakunta toteuttivat Reposaaren kirkossa Gospel in Jazz -tapahtuman, jossa kuultiin afrogospelia, fuusiomusiikkia ja latinojazzia. 300 hengen norjalaistyylinen puukirkko osoittautui liian pieneksi.

Pääkonsertti Kirjurinluodossa alkoi klo 14. Pori Jazzin taloudesta vastaavan Kainulaisen olo oli rauhaisa; ihanteellisessa säässä luotoon tuli lähes 13 000 kuulijaa, ja festivaalin yleisötavoite alkoi olla täynnä.

Monimusiikillisen iltapäivän aloitti Experimenti Berlin, joka liikkui jazzin ja rockin eri muotojen välissä. Seuraavaa kokoonpanoa, Ara Ketua kutsuessaan kuuluttaja myönsi, ettei tiennyt 10-henkisestä yhtyeestä mitään. Hetken kuluttua kaikki tiesivät Ara Ketun paljolti lauluun ja perkussioihin perustuvasta latino-afro-amerikkalaisesta musiikista.

Saksofonisti Art Porterin kvintetti soitti Miles Davis-sävytteistä funkya. Jo useana vuonna Poriin luvassa ollut soullaulajatar Chaka Khan teki piipahduksia myös jazzin puolelle.

Maailman sen hetken parhaaksi live-jazzbändiksi mainittu The Return of the Brecker Brothers avasi kaksi tuntia myöhästyneen osuutensa soittamalla bebopia fuusiotaustalla. Loppua kohden esitys yhä fuusioitui.

Konserttiaikataulu venyi joka vaihdolla, ja toimittajien arvioinnit esiintyjistä ilmestyivät jaettuina kahden peräkkäisen päivän lehtiin. Jutuissa suositeltiin vuosien kokemusten käyttämistä hyväksi pitävien aikataulujen laadinnassa.

© Copyright Pori Jazz