1992*.jpg./imagesArray ( [0] => ./images/1992_king.jpg [1] => ./images/1992_lateef.jpg [2] => ./images/1992_mcferrin.jpg [3] => ./images/1992_starr.jpg ) ./images/postersArray ( [0] => ./images/posters/1992.jpg ) ./images/slogansArray ( ) ./images/slogans/enArray ( ) ./images/slogans/fiArray ( ) Pori Jazz History

History of Pori Jazz. International Festival Every Year in July

Festivaalivuosi 1992

Jazz vaihtuu rytmimusiikiksi




Jazzjuhlien tapahtumien keskittäminen jokiranta-alueelle jatkui. Luvassa oli New Yorkin maineikkaan Village Gate -klubin jonkinlaisen kopion avaaminen puuvillatehtaan tiloihin, Cotton Clubin viereen.

Puuvillatehtaan tiloista löytyi nurkkaus myös Mäyränkololle, 1950- ja 60-lukujen taitteen tienoilla Helsingissä toimineen jazzklubin mukaan ristitylle 150 tuolin tilalle. Musiikin oli tarkoitus olla Albertinkadun legendan mukaista: "Siellä voi kuulla vain vanhaa ja huonoa jatsia, mutta ehdottoman autenttista", kertoi Jyrki Kangas (SK 8.7.92).

Tiedotteessa todettiin, että Pori Jazz muistaa ohjelmapolitiikassaan sekä suuria massoja että jazzin harrastajia. Lehdistötilaisuudessa porilaiset jättivät tietoisesti käyttämättä sanaa jazz. Nyt lanseerattiin virallisestikin jo muutaman vuoden harjoiteltu Porin musiikillisen linjan yleiskäsite rytmimusiikki. Jazzin käyttäminen Ringo Starrin yhteydessä olisikin vaikuttanut huolettomalta.

Muutamaa viikkoa myöhemmin taiteellinen johtaja Kangas täsmensi uutta linjaa haastattelussaan: "Kyllähän meidän täytyy osin seurata trendejä, mitä kansa haluaa. Se vaikuttaa yleisömääriin ja rahantuloon. Kaikesta huolimatta kansa ei kuitenkaan tiedä mistään juuri mitään, ja niinpä meidän täytyy tehdä itse trendejä, sanoa kansalle että halutkaa tätä." (UA 15.5.92)

© Copyright Pori Jazz