1990*.jpg./imagesArray ( [0] => ./images/1990_25vee_mitalit.jpg [1] => ./images/1990_marsalis.jpg [2] => ./images/1990_urban_sax.jpg ) ./images/postersArray ( [0] => ./images/posters/1990.jpg ) ./images/slogansArray ( ) ./images/slogans/enArray ( ) ./images/slogans/fiArray ( ) Pori Jazz History

History of Pori Jazz. International Festival Every Year in July

Festivaalivuosi 1990

Perjantai jazzille




Perjantain toiminnan avasivat Satakunnan muuttotappioiset kunnat. Jazzkadulla oli kahden päivän ajan Satakunta-infopiste, jossa 7 kunnan edustajat kertoivat jazzyleisölle paluumuuttomahdollisuuksista ja taloudellisista eduista.

Teatterissa oli iltapäivällä Budapestin konservatorion professori Aladar Pegen klassinen soolobassokonsertti.

Päivän Kirjurinluoto-annos oli silkkaa jazzia. Konsertin ("All That Jazz") aloitti Oulunkylä Big Band esittämällä 20-vuotisen toimintansa tuloksia.

Jo 30-luvulla uransa aloittaneen 80-vuotiaan basistin Milt Hintonin All Stars esitteli 50-luvun jazzin parhaita puolia. Nat Adderleyn kvintetti puolestaan liikkui paljolti 60-luvun hardbopin parissa, ja uudempaa jazzia edusti altisti David Sanbornin sekstetti.

Viimeinen esiintyjä, edellisellä vierailullaan viisi vuotta aiemmin ns. pommin Poriin pudottanut performancejoukkue Urban Sax teki ranskalaisen visiitin vesibussin kannella, ja siirtyi jokea pitkin jatkamaan Keski-Porin kirkkoon.

Cotton Clubin maratonissa klo 20 - 7 esiintyivät koko Africa Oye! -ryhmä, Leon Thomas Blues Band ja Honey B & T-Bones.

UMM:ssä olivat perjantaina vuorossa Cecil Taylorin trio, Singing Bicycle, Andrew Cyrille Quartet, György Szabados ja Makusz Small Groups. Teatterissa oli Vesa-Matti Loirin konsertti.

Urban Sax käynnisti loppuunmyydyssä Keski-Porin kirkossa performancensa, jonka intensiivisyys ja savuefektit laukaisivat kirkon palohälyttimet ulvomaan. Suurin osa yleisöstä tulkitsi tapahtuneen osaksi showta. Tunnelma muistutti epätodellisuudessaan Federico Fellinin elokuvia.

© Copyright Pori Jazz