1987*.jpg./imagesArray ( [0] => ./images/1987_calloway.jpg [1] => ./images/1987_emily_ja_isi.jpg [2] => ./images/1987_jazzkatu.jpg [3] => ./images/1987_jazzkuljetus.jpg [4] => ./images/1987_king_ja_lucille.jpg [5] => ./images/1987_manhattan.jpg [6] => ./images/1987_nuorena.jpg [7] => ./images/1987_tumma_komea_mystinen.jpg ) ./images/postersArray ( [0] => ./images/posters/1987.jpg ) ./images/slogansArray ( ) ./images/slogans/enArray ( ) ./images/slogans/fiArray ( ) Pori Jazz History

History of Pori Jazz. International Festival Every Year in July

Festivaalivuosi 1987

Ostoskatu pehmentää porilaisia




Jazzkadun rakentaminen alkoi jo kesäkuun lopulla. Urakka oli entistä suurempi, kun myyntikojut ja teltat levisivät yhä laajemmalle alueelle; nyt jo Pakkahuoneenkadulle, Raatihuoneenkadulle, Teatterikadulle ja koko jokirantaan.

Jazzkadun psykologinen merkitys kantaporilaisten saamisessa jazzille myönteisiksi oli selvä. Kaupunkilaiset olivat oppineet käymään perheittäin jazzkadulla, ja he tunsivat näin osallistuvansa kaupunkinsa musiikkitapahtumaan, vaikka sitten ilman yhtään ostettua pääsylippua.

Ranta-alue oli saanut kevään kuluessa punaisen sirotepinnoitteen ja kaksi huomattavaa veistosta: taidemuseon eteen Porin kaupungin rahoittaman kuvanveistäjä Harry Kivijärven teoksen "Lokki" ja rantamakasiinin läheisyyteen professori Eila Hiltusen "Polyfonian".

"Taiteen hyväksikäytöllä täytyy olla jokin raja" jyrisi Hiltunen, kun hänen vastavalmistunut teoksensa oli tiiviisti ympäröity markkinakojuilla. Festivaalijärjestäjät siirrättivät muutaman myyntiteltan loitommas, eikä kulttuuriskandaalia syntynyt.

© Copyright Pori Jazz