1985*.jpg./imagesArray ( [0] => ./images/1985_kirvatsilla.jpg [1] => ./images/1985_luodon_lava.jpg [2] => ./images/1985_peace.jpg [3] => ./images/1985_pollarit.jpg [4] => ./images/1985_sadetta.jpg [5] => ./images/1985_vaughan.jpg [6] => ./images/1985_vip_passi.jpg ) ./images/postersArray ( [0] => ./images/posters/1985.jpg ) ./images/slogansArray ( ) ./images/slogans/enArray ( ) ./images/slogans/fiArray ( ) Pori Jazz History

History of Pori Jazz. International Festival Every Year in July

Festivaalivuosi 1985

Laitteiston ylivaltaa




Ylisähköistetyn, Weather Report -yhtyeen musiikista ammentavan Steps Aheadin aloitus myöhästyi tunnin, vaikka asennuksia oli tehty aamukymmenestä. Sähkö oli saanut yliotteen musiikista. Lavalla mainioita muusikkoja, mutta koko konsertin aikana ei yhtään luonnollista instrumentin ääntä.

Valtaosa pitkän festivaalin viivästyksistä johtui syntetisaattorien valtaisasta esiinmarssista. Vehkeitä oli, mutta taitoja niiden virityksiin ei ollut aina käyttäjilläkään.

Dirty Dozen -puhallinorkesteri veti läpi monipuolisen neworleans-brasspohjalta nousevan ohjelmiston, ja oli koko festivaalin loppuajan jazzkatuyleisön suursuosikki. Likainen tusina yhdisti vanhan marssimusiikin bebopiin (Monk), uuteen jazziin (Hancock) ja rockiin. Tuubansoittaja Kirk Josephin hengitystekniikkaa ihmeteltiin.

Musiikkimessujen merkeissä Poriin tullut texasbluesin lähettiläs, kitaristi Duke Robillard and His Pleasure Kings räjäytti Yyterin blues-rockillaan harvalukuisen yleisön todistaessa tapahtumaa.

Cotton Clubin tiistai-illan konsertissa esiintyivät Steps Ahead ja jo monena aikaisempana vuonna luvassa ollut mutta ei koskaan Poriin ilmestynyt kuubalainen Irakere, joka ei yleisön pettymykseksi keskittynyt latinojazziin, vaan äityi kosiskelemaan yleisöä yökerho-ohjelmistolla.

Bebop-perinteessä pysytellyt vara-Parker, alttosaksofonisti Lou Donaldson oli koko festivaaliviikon tehokkain jamihengen ylläpitäjä.

© Copyright Pori Jazz