1980*.jpg./imagesArray ( [0] => ./images/1980_luvun_shop.jpg [1] => ./images/1980_muddy_waters.jpg [2] => ./images/1980_raumansillalla.jpg ) ./images/postersArray ( [0] => ./images/posters/1980.jpg ) ./images/slogansArray ( ) ./images/slogans/enArray ( ) ./images/slogans/fiArray ( ) Pori Jazz History

History of Pori Jazz. International Festival Every Year in July

Festivaalivuosi 1980

Ainutlaatuinen yleisövakuutus




Kaikki lippunsa lunastaneet olivat vakuutettuja tapaturman varalta. Tiettävästi tämä Pohjola-yhtiön kehittämä yleisövakuutus oli ensimmäinen koko maailmassa. Tiivistelmä vakuutusehdoista oli painettu pääsylippujen taakse.

Festivaalikäyttöön otettiin uusi sisätila, Eelim-kirkosta nuorisoklubiksi muutettu Studio 6, jossa Django Reinhardt-tyyppistä jazzia soittanut Esko Pasasen sekstetti (jossa ei ollut Esko Pasanen-nimistä soittajaa), Jari Perkiömäen sekstetti ja Pori Jazz 66 ry:n järjestämän muusikkokurssin orkesterit esiintyivät uusille kyvyille tarkoitetussa foorumkonsertissa. Konsertti muodostui nuoren porilaisen Jari Perkiömäen lopulliseksi läpilyönniksi, kun jazzkirjoittajat "löysivät" hänet.

Pori Jazz 66 ry oli aloittanut yhteistyön Elokuvakulttuuri ry;n kanssa. Pori Jazz 80:n aikana esitettiin kahdeksan tuntia harvinaisia lyhytelokuvia, joukossa mm. John Jeremyn "Jazz Is Our Religion"(1972), "Blues Like Showers of Rain" ja "Born to Swing"(1973), Robert Drewn "On the Road with Duke Ellington"(1974)ja Stephen Trauden "After Hours". Muita olivat "Chicago Blues", "Good Morning Blues", "Jazzin neljät kasvot", "Jazz: intiimi taidemuoto", "Boogie Woogie Dream" ja "Black and Tan"(1929), jossa nähtiin Duke Ellingtonin ensimmäinen esiintyminen filmillä.

© Copyright Pori Jazz