1976*.jpg./imagesArray ( [0] => ./images/1976_getz_brackeen_houston_hart.jpg [1] => ./images/1976_herbie.jpg [2] => ./images/1976_kirvatsin_sadepaiva.jpg [3] => ./images/1976_kuvausporukkaa.jpg [4] => ./images/1976_us_army.jpg ) ./images/postersArray ( [0] => ./images/posters/1976.jpg ) ./images/slogansArray ( ) ./images/slogans/enArray ( ) ./images/slogans/fiArray ( ) Pori Jazz History

History of Pori Jazz. International Festival Every Year in July

Festivaalivuosi 1976

Kävelymusiikkia kaupunkilaisille



Perjantaipäivä aukeni sateisena. Sadekuurot olivat ajoittain rankkoja, ja ukkostakin luvattiin. Sää kirkastui kuitenkin jonkin verran iltapäivällä.

Atte Blom ja Peter von Bagh jatkoivat puoleltapäivin Kino Palatsissa harvinaisten jazzelokuvien ja terävien analyysiensä sarjaa, jo kymmenettä vuotta. Esitys oli teemoitettu jazzin rahvaanomaisuuden, pelleilyn jne. kuvaamiseen. Filmipätkillä esiintyivät mm. Cab Calloway, Louis Jordan, Lionel Hampton, Count Basie, Duke Ellington ja Lester Young. Klassikkopätkät olivat "Symphony in Black" ja "Jammin' the Blues".

Porin Teatterissa esiintyivät soolokonsertissa unkarilainen pianisti Frigyes Pleszkan, puolalainen lyömäsoitintaiteilija Vlady Jagiello ja kitaristi Ray Crawford. Samaan aikaan U.S. Army Big Band soitti Raatihuoneen rappusilla swingkauden musiikkia kaupunkilaisille ylimääräisessä ilmaiskonsertissaan.

Sade saavutti Kirjurinluodon kello 18, kun Herbie Hancockin yhtye aloitti perjantain pääkonsertin. Pori Jazzin elektroniikkaveikot joutuivat jälleen improvisoimaan uskomattomia ja hengenvaarallisen näköisiä sähkövirityksiä, kun Hancockin bändi ei tällä toisellakaan vierailulla ollut riittävästi valmistautunut eurooppalaiseen virtajärjestelmään. Yhtyeelle rakennettiin taas kokonaan uusi systeemi.

Kitaristi Wah Wah Watsonin ja koko joukkueen rockvaikutteinen musiikki voitti luonnon voiman, ja tunnelma lävisti rankkasateenkin. Yleisön ja jazzkirjoittajien mielipiteet Hancockin tämänkertaisesta sähköistetystä annista vaihtelivat laidasta laitaan.

Ylimääräisiä kappaleita ei tullut, koska bändin kamat (kaksi tonnia) lastattiin tunnin soiton jälkeen kiireesti kahteen kuorma-autoon, jotka lähtivät ajamaan suoraan Turun iltalaivalle ja Ranskaan, seuraavaan keikkapaikkaan.

Pianisti Cedar Waltonin kvartetilla oli epäkiitollinen tehtävä jatkaa Hancockin käynnistämää jännitettä. Laitteiston kasaaminen vei pitkän ajan, ja tunnelma katkesi välillä. Yhtyeen suorasukainen akustinen jazz otettiin kuitenkin vastaan erinomaisena kontrastina Hancockin sähköiselle riemujuhlalle.

© Copyright Pori Jazz